Hyvinvointia etätöissä

Oletko sinä tilanteessa, että olet joutunut, tai päässyt tekemään etätöitä? Entä itse etätöiden tekopaikka? Onko työnantajasi hoitanut työpisteen kotiisi, vai onko työpisteen rakentelut omalla vastuullasi? Ergonominen työpiste on nimittäin sekä sinun että työnantajasi kannalta paras vaihtoehto.

Etätyöt voivat olla meille jopa pysyvä vaihtoehto. Monet kansainväliset yritykset ovat nimittäin jo ehtineet vuoden 2020 aikana julkistaa, että heillä saa työntekijä tulevaisuudessa itse päättää mistä pain maailmaa tekee töitä. Etätyö ei kuitenkaan sovellu kaikille juuri siitä syystä, että etänä yksin töitä tehdessä on vastuussa entistä enemmän omasta tekemisestä. Työn lisäksi pitää työntekijänä miettiä työn lisäksi myös omaa hyvinvointia. Moni on kokenut yksin kotona töitä tekevien stressaantuvan helpommin ja masentuvan yksin ollessaan. Stressiin ja ahdistukseen löytyy kotioloihinkin helposti nautittava cbd, joka tarjoaa mahdollisen ratkaisun oman ahdistuksen lieventämiseen. Toinen asia on sitten tupakointi, eli jos tupakoit, sinun on hyvä ymmärtää sen vanhan “hermosauhujen” todellisuus. Monet tupakoitsijat nimittäin perustelevat tupakointiaan stressillä ja sillä, että pitää ottaa tauko ja mennä tupakalle. Yksikään heistä ei ole tietoinen siitä, että se on nimenomaan tupakointi, joka lisää ihmiselle stressiä ihan fysiologisestikin. Tupakka nimittän vaikeuttaa unta, sekä verenliikettä verisuonissa. Tupakoitsija siis käyttää aivan väärä selitystä tupakkataukoonsa, ja varsinkin kotioloissa kannattaa miettiä, mitä muuta voisi tehdä sinä aikana, kun ennen kenties meni tupakalle.

Työn ja tauon merkitys

Etätyöt ovat useimmiten näyttöpäätetyötä, joka vaatii paikallaan istumista. Siksi se kodin etätyöpiste pitäisi rakentaa ja varustaa siten, että se oikeasti tukee työntekoa. Työpisteesi työtuolin merkitys on suuri, mutta niin on myös käytössäsi olevan hiiren ja näppäimistön sopiminen omille sormillesi ja käsillesi – myös se, että näyttösi on aseteltu siten, että katseesi on sopivassa kulmassa alaspäin.

Kotona yksin töitä tehdessä unohtuvat helposti myös tauot. Aamulla aloitettaessa saattaa näyttöpäätteen ääressä kulua koko päivä aina kymmeneen tuntiin asti ilman taukoa. Siksi etätyötä tekevän kannattaa laittaa oma älypuhelin tai vastaava hälyttämään 45 minuutin välein – pidä pieni tauko, nouse ylös ja venyttele. Ja pari kertaa päivässä kannattaa käydä ulkona “happihyppelyllä” siten, että jätät sen älypuhelimen kädestäsi sisälle. Pieni kierros ulkona luonnon helmassa, pihassa tai puistossa käynti on todella hyväksi pääkopan terveydelle sekä silmille – silmäsi ja aivosi kiittävät.

Eikä vain tauot, mutta sinun tulee muistaa myös juominen. Töissä on ne työkaverit ja kahvitauot, niin kotonakaan ei pidä unohtaa juomataukoja. Juominen päivän aikana on vielä tärkeämpää kuin se syöminen, lounaskin voi unohtua, mutta älä unohda juoda.

Syöminen, juominen ja uni

Kotona töitä tehtäessä säästää päivässä aina aikaa työmatkojen puuttumisen kautta. Monelle pääkaupunkiseudun pendelöijälle tämä saattaa tarkoittaa jopa kahta tuntia lisäaikaa päivässä. Käyttääkö sen ajan sitten nukkumiseen, opiskeluun vai vain rentoutumiseen tai harrastamiseen on jokaisen oma asia, mutta tasapainoinen etätyö vaatii arjen suunnittelua, missä päivät kuitenkin rakentuisivat samalla tavalla kuin muuten: aamiainen, työjakso, lounas, työjakso, tauko, työjakso, vapaalle. Valitettavasti vain nykyaikana työpäivä voi olla huomattavan erilainen kuin ennen, sillä digitaalisuus on tuonut elämämme aina saatavilla olemisen sekä maailman pienemisen.

Etätöissä pitää muistaa pitää kiinni unenmäärästä, oikein jaksotetusta syömisestä sekä tarpeellisesta juomisesta – monet arkemme normaaleista asioista liittyy sen työpaikan rutiineihin ja niiden siirtäminen omaan etätyöpisteeseen saattaa olla monilla yllättävänkin vaikeata.

Miten sinä olet onnistunut asettelemaan etätyösi arkeesi? Tai jos et tee etätöitä, niin voisitko tehdä niitä, jos olisit sellaisessa työssä, jota voisi tehdä kotoa käsin?

Vastaa